U povodu tridesete godišnjice od početka Domovinskog rata, Hrvatski povijesni muzej u suradnji s hrvatskim ratnim fotografima i Hrvatskim društvom likovnih umjetnika organizira izložbu i katalog hrvatske ratne fotografije iz 1991. godine pod naslovom Flashback '91.
Autori izložbe i kataloga, ujedno i kustosi Zbirke fotografija, filmova i negativa Hrvatskog povijesnog muzeja Ivica Nevešćanin i Nikola Seiwerth odgovorni su za simboličan izbor 30 izloženih, uvećanih fotografija na vanjskom prstenu Meštrovićevog paviljona te 91 odabranu i opisanu fotografiju u katalogu, koje svojim brojem podsjećaju na trideset godina od početka Domovinskog rata i 1991. godinu.
Putem odabranih fotografija ponajboljih hrvatskih ratnih fotoreportera, namjera je Hrvatskog povijesnog muzeja predstaviti svojevrsni fotografski rezime kolektivne svijesti i sjećanja na 1991. godinu, omogućujući tako svakom posjetitelju pravo na vlastito sjećanje, emocije i različit doživljaj poruka zabilježenih objektivom ratnih fotografa.
Fotografije relativno kronološki prate organiziranje obrane i začetke hrvatske vojske od prvih oružanih sukoba hrvatskih redarstvenika sa srpskim pobunjenicima i Jugoslavenskom narodnom armijom, osnivanja Zbora narodne garde, rata na svim bojištima od Vukovara do Dubrovnika, pa sve do događanja s kraja prosinca 1991. godine i Sarajevskog primirja potpisanog 2. siječnja 1992. godine. Civilni život i njegovo razaranje nije izostavljen, ali isto tako, iz više razloga, na izložbi i u katalogu nije prikazan u krajnje uznemirujućem obliku. Fotografije žrtava rata, žena, djece i staraca u svojim tragičnim i psihotičnim situacijama pokazale su se dovoljno eksplicitnima i potresnima.
Neke od fotografija su poslužile i kao predložak koje je mladi slobodni umjetnik Rudolf Crnko – Glitchboy2000 obradio tehnikom glitcha – izazivanja greške digitalnog ili audio formata radi dobivanja vizualnog rezultata. U formi umjetnosti Glitchboy2000 namjerno unosi grešku u poznate motive kako bi izazvao reakciju. Rat je time kvar, pogreška sustava, a u ovom rješenju detonacije minobacačkih projektila gotovo da se mogu osjetiti. Korištenje glitcha na fotografijama iz vremena Domovinskog rata, prenosi i poruku mlađih generacija koje imaju vlastito viđenje ratnih godina. Jedna od fotografija, Hrvatski vojnik i pas autora Matka Biljka, poslužila je upravo kao predložak za plakat izložbe. Za grafičko oblikovanje izložbe i kataloga zaslužna je Ivana Asić viša muzejska fotografkinja Hrvatskog povijesnog muzeja.
Hrvatski povijesni muzej brojnu fotografsku građu vezanu za Domovinski rat već trideset godina prikuplja, čuva, obrađuje, izlaže i daje javnosti na uvid upravo u suradnji s autorima fotografija. Povijesno, dokumentarno, povijesno umjetnički i muzeološki, fotografije snimljene u Domovinskom ratu iznimno su vrijedan materijal, kojega čine stotine tisuća snimljenih fotografija, od kojih se jedan dio nalazi i u fundusu Muzeja. Tematski raznolike, fotografije svjedoče o zbivanjima s prve crte bojišnice te svakodnevnom civilnom životu u hrvatskim selima i gradovima. Budući da posjeduju ne samo dokumentarnu već i u umjetničku dimenziju, mnoge od njih su upravo i danas prisutne u hrvatskom društvu, medijima i kulturi, postavši više od dokumenata vremena - simbol ili kako sama izložba svojim nazivom kaže, svojevrsni flashback na 1991. godinu.
Danas, trideset godina kasnije, u hrvatskom se društvu i kulturi ponavlja fraza „Di si bio '91.?“ Zahvaljujući fotografima i ljudima koji se nalaze na njihovim fotografijama izložba i katalog Flashback '91. nekima od znatiželjnika nude odgovor na to, često ironično, pitanje.
Ratni fotografi
Robert Belošević
Zahvaljujemo svim ratnim fotografima na korištenju fotografija te kolegijalnoj dugogodišnjoj suradnji s Hrvatskim povijesnim muzejom.
Partner izložbe
Hrvatsko društvo likovnih umjetnika
Autori izložbe i kataloga
Ivica Nevešćanin
Nikola Seiwerth
Grafičko oblikovanje izložbe
Ivana Asić
Izložbeni plakat
Matko Biljak, Vojnik i pas, Hrvatska Kostajnica
Rudolf Crnko-Glitchboy 2000 (Glitch art)
Ivana Asić
* Izložba i dvojezični katalog realizirani su sredstvima Ministarstva kulture i medija RH. Izložba se odvija u izvanrednim okolnostima za Hrvatski povijesni muzej koji je zbog posljedica potresa od 22. ožujka 2020. godine do daljnjega zatvoren za javnost.